ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد آهنگ

ابوذر اسطوره راستگویی
نسیم خوش دانش
درمسیر کمال چراغ دانش روشن کننده راهتان باد
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 بهمن 1394برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

ابوذر غفاری

در ابتداي سخن و قبل از بيان اهميت موضوع، اشاره به اين نكته ضروريست كه علاوه بر مشخص بودن اصحاب نزديك  پيامبر اكرم (ص)، در رواياتي (از منابع سني) صراحتاً از برخي اصحاب، با عنوان دوستان پيامبر (ص) نام برده شده است: «رفقاي رسول خدا(ص) دوازده نفرند؛ ابوبكر، عمر، علي (ع)، حمزه، جعفر، ابوذر، مقداد، سلمان، خديجه، ابن مسعود، عمار ياسر، بلال بن رياحپروردگار مرا به دوست داشتن چهار تن امر كرده است، علي(ع) يكي از آنهاست و ابوذر و مقداد وسلمان را هم؛ و خبر داده كه خود نيز آنها را دوست دارد.»جالب توجه است كه پس از رحلت پيامبر اكرم (ص)، از بين اين اصحاب، دو نفر از آنان در پي خلافت راهي را بر مي گزينند كه بقيه مخالف بوده، و از امام علي (ع) حمايت مي نمايند لذا علاوه بر اينكه اينان از اصحاب بزرگ پيامبر (ص) بوده و در كنار حضرتش زيسته اند پس از ايشان نيز در كنار امام علي (ع) ماندند و بر عملي شدن خواستهاي پيامبر(ص) تأكيد داشتند كه به عنوان شيعيان اوليه شناخته شده اند.به هر صورت وقتي كه به ابوذر خبر رسيد كه مردي در مكه مبعوث شده و مي گويد كه پيامبر خداي يكتاست روح دردمند و جستجوگرش بي صبرانه بدنبال دست يابي به واقعيت اميد مي بندد. برادرش اُنيس كه خبر از دعوت جديد پيامبر (ص) را آورده، مي گويد او مردي است كه راست مي گويد در حالي كه قريش برايش چهره عبوس كرده اند.بدنبال اين خبر ابوذر راهي مكه شده به حضور پيامبر اكرم (ص) مشرف و اسلام را بر مي گزيند. ايشان را از پيشگامان غير قريش، و چهارمين يا پنجمين مسلماني دانسته اند كه به اسلام گرويد.علاقه به حقيقت، صداقت و روشن ضميري بي نظير ابوذر غفاري، ايشان را به يكي از اصحاب بزرگ پيامبر اكرم (ص) تبديل نموده، عنصر لياقت، روشن ضميري، خوش طينتي، و هر چه بود از ابوذر مسلماني دگرگونه و متمايز با ديگران مي سازد.ابوذر بعد از اينكه مسلمان شد تا پس از جنگ بدر و احد در ميان قوم خويش مقيم بود سپس به مدينه به حضور پيامبر اكرم (ص) رسيد حضرت رسول (ص) در برخي از غزوات ايشان را در مدينه جانشين خود مي نمود از جمله به هنگام غزوه ذات الرقاع و غزوه بني المصطلق (المريسيع) جانشين حضرتش بود.در جنگ تبوك ابوذر از سپاه اسلام عقب افتاد وقتي كه رسيد پيامبر اكرم (ص) فرمود: «آفرين بر ابوذر كه تنها راه مي رود و تنها مي ميرد و تنها برانگيخته مي شود.

به کوشش آقای ابوالفضل واردی

نگارش در تاريخ دو شنبه 28 دی 1394برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

به نام خدا

آخرین شهید کربلا

(سوید بن مطاع )درمیان شهدا در اثر جراحات زیاد افتاده بود(ظاهراً او درحمله اول در اثر تیر های دشمن روی زمین افتاده و از هوش رفته بود)وقتی به هوش آمد شنید که می گویند:قُتِلَ الحُسّین!«حسین کشته شد»در خود احساس سبکی کرد که می تواند برخیزد و با او حربه ای بود و شمشیر او را گرفته بودند،پس با همان حربه ساعتی با دشمن مقاتله کرد تا او را عروة بن بطان و زید بن رقاد به قتل رسانیدند و او آخرین نفر از اصحاب امام حسین (ع) بود که شهید گردید.

به کوشش دانش آموز کوشا و فعال آقای محمد جواد ذوالفقاری

نگارش در تاريخ دو شنبه 28 دی 1394برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

                                           به نام خدا

شباهت های امام حسین (علیه السلام) و حضرت یحیی (علیه السلام)
امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند:

آسمان و زمین جز بر یحیی بن زکریا و حسین بن علی (علیه السلام) نگریستند.
شباهتهایی که میان امام حسین (علیه السلام) و حضرت یحیی(علیه السلام) وجود داشت:

-1مدت حمل هر دو شش ماه بود.
2-از جانب خداوند به ولادت هر دو مولود ،بشارت آمد .
3-اسم هر دو بدون واسطه از جانب خداوند انتخاب شد.
4-هیچ کدام از پستان شیر نخوردند، حضرت یحیی به آسمان برده شد و از نهرهای بهشت تناول کرد و حضرت حسین (علیه السلام) از عرش عظیم یعنی با مکیدن زبان رسول الله (صلی الله علیه وآله)تغذیه نمود.
5-صورت هر دو بزرگوار می­درخشید.
6-هیچ یک از آن دو بزرگوار در طول عمر خود خوشحال نشدند و اگر احیاناًخوشحالی از برای ایشان دیده می­شد زود به حزن مبدل می­گشت.

7-قاتلین هر دو زنازاده بودند. و در حدیث آمده که در جهنم منزلی است که احدی مستحق آن نیست مگر قاتل امام حسین(علیه السلام) و حضرت یحیی(علیه السلام)
8-زمین و آسمان برایشان گریستند.بلکه خون گریه کردند.
9-علاوه بر آسمان و اهل آسمان،خورشید نیز برای آن دو بزرگوار گریست و گریه خورشید بدین صورت شد که به رنگ خون طلوع کرده و به رنگ خون غروب نمود.
10-بعد از شهادت ، سر هر دو تکلم نمود ، سر حضرت یحیی به پادشاه گفت:از خدا بترس.و سر مبارک امام حسین (علیه السلام)مکرر قرآن می خواند.
11-حضرت یحیی را به طریق صبر کشتند (یعنی دست و پای ایشان را بستند و ذره ذره به قتل رساندند و امام حسین (علیه السلام)با این که در میدان جنگ شهید شدندباز به طریق صبر بود.
12-سر حضرت یحیی را برای زنازاده­ای از بنی اسرائیل هدیه بردند.و سر حضرت سید­الشهداء(علیه السلام) را برای ابن زیاد و یزید هدیه بردند.
ترجمه الخصایص الحسینیه به نقل از بحار الانوار

 به کوشش دانش آموزکوشا و فعال آقای علی شهر آبادی

نگارش در تاريخ دو شنبه 28 دی 1394برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

به نام خدا

روزی بود و روزگاری در شهری بازرگان ثروتمندی بود که یک طوطی داشت که خیلی او را دوست داشت، روزی بازرگان قصد سفر به هندوستان کرد او هر وقت به سفری می رفت برای دوستان و غلامانش هدیه می آورد ولی نمی دانست چه برای طوطی بیاورد طوطی گفت به طوطیان هندوستان بگو چاره ای برای دوست اسیرشان بکنند بازرگان هم قبول کرد، چند شبانه روز در راه بود به هندوستان رسید دسته ای از طوطیان را دید سلام و پیغام طوطیش را رساند آنها که شادی می کردند و حرف می زدند وقتی بازرگان پیغام را داد همه ساکت شدند یکی از طوطی ها لرزید و مرد

بازرگان برای طوطی غصه خورد و از حرف خود پشیمان شد او وقتی تجارتش را تمام کرد به شهر خود بازگشت، بازرگان ساکت شد و نمی دانست چطور قصه مردن آن طوطی را برایش بگوید طوطی که سکوت آنرا دید گفت خواجه چه شده به من بگو؟

بازرگان با شرمندگی ماجرا را گفت، طوطی مثل همان طوطی افتاد و مرد بازرگان شروع به گریستن کرد بعد هم طوطی را از پنجره باغ انداخت اما طوطی نیفتاد بلکه شروع به پرواز کرد و روی شاخه ای نشست و گفت: خواجه دوست من در هندوستان کمک من کرد که از دست تو آزاد شوم

به کوشش آقای حسین بیابانی

********************************************************

 

روزی بودوروزگاری یک مردی ثروتمندی بود که یک طوطی زیبایی داشت.این طوطی سخنان شیرینی داشت .روزی بازرگان تصمیم  گرفت به هندو ستان برود.اوهربارکه به سفری می رفت  برای دوستان واشنایان سو غاتی می اورد .بازرگان به طوطی اش گفت من به مسا فرت می روم چه چیزی برایت سوغاتی  بیاورم.طوطی که خود را در قفس میدید روبه بازرگان کرد  وگفت سلام من را به دوستان برسان وزندگی من را برایشان توضیح بده. بازرگان به سفر رفت .در سفر به هندوستان چشمش به دسته ای از طوطی ها خورد.سلام و بیغام طوطی را رساند .دید یکی از طوطی ها به خود لرزید واز درخت به بایین افتاد .بعد از چند روز  بازرگان به خانه برگشت وجریان را برای طوطی تعریف کرد .طوطی بعد از شنیدن ماجرا به فکر فرو رفت.همین کار طوطی را انجام داد به خود لرزید و د ر قفس افتاد. بازرگان فکر کرد که طوطی زیبایش مرده است . با گریه وناراحتی طوطی را ازقفس بیرون اورد و به بیرون انداخت ولی طوطی به زمین نیفتاد برو ی شاخی درختی برید وروبه بازرگان کرد وگفت  دوست من با این کار خود راه رهایی را به من اموخت.

 

 به کوشش آقای محمد عرفان مجیدی

*******************************************

بازرگان ثروتمندی که طوطی زیبایی داشت.روزی بازرگان به سفررفت ومی خواست سوغاتی بیاورد.به طوطی گفت:چه می خواهی؟طوطی گفت:سلام من رابه دوستانم برسان و بگو چراازدوست اسیرخودیادی نمی کنید.بازرگان پیغام رابه هندوستان برد.ودیدیکی ازطوطی هاافتادومرد.بازرگان بادیدن آن صحنه ناراحت شدوگفت:کاش این پیام را نمی آوردم.موقع برگشت ازهندوستان طوطی ازاوپرسید: خبرمن رابه دوستانم دادی؟بازرگان همه ی چیزرابرای طوطی خودگفت ودید که ناگهان طوطی اش مثل همان طوطی درهندوستان  لرزید وافتادومرد.بازرگان که دیدطوطی ازدست رفته گریه کنان درقفس رابازکردوطوطی رابه باغ انداخت. ولی طوطی شروع به پروازکردبازرگان تعجب کردو طوطی به اوگفت:ای خواجه دوست من درهندوستان باآن کارخودراه رهایی رابه من آموخت.

به کوشش آقای حسین قنایی

 

نگارش در تاريخ چهار شنبه 9 دی 1394برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

به نام خدا

                                 حوادث عجیب هنگام تولدپیامبراسلام (ص)

پیامبراسلام (ص) درروزجمعه17ربیع الاول بعد از طلوع فجر در مکه چشم به جهان گشود,در شب تولد و هنگام تولد آن حضرت , حوادث عجیبی در جهان رخ داد که در اینجا به ذکر چند حادثه اشاره می کنیم:

    امام صادق (ع) فرمود: ابلیس (پدر شیطانها) در آسمانهای هفتگانه رفت و آمد می کرد, هنگامی که حضرت عیسی (ع) متولد شد , از پرواز به سه آسمان ممنوع گردید و هنگامی که پیامبر اسلام(ص) متولد شد, از پرواز به سوی همه آسمانهای هفتگانه ممنوع شد و شیطانهایی که به سوی آسمان می رفتند با تیرهای شهاب آسمانی رانده می شدند

     در بامداد ولادت حضرت تمام بتها از جا کنده شده و سرنگون شدند.  

در شب تولد حضرت ایوان کاخ مدائن معروف به «طاق کسری » شکافته شد و چهارده کنگره ی آن فرو ریخت

   آب دریاچه ساوه در زمین فرو رفت و خشک شد   

 آب رود سماوه (در بین کوفه و شام) زیاد شد و به جریان افتاد. 

 آتشکده سرزمین فارس پس از هزار سال روشنایی خاموش شد           

                      به کوشش آقای محمد جواد ذوالفقاری

******************************************************************************************

امام صادق علیه السلام معجزاتی را که هنگام ولادت پیامبر اکرم آشکار شد، چنین بر می‌شمارد:

 

ابلیس از ورود به آسمان های هفتگانه محروم شد. 

 شیاطین دور شدند. 

تمامی بت ها در بتکده به صورت بر زمین افتادند. 

 ایوان کسری شکست و چهارده کنگره‌ی آن سقوط کرد. 

آب دریاچه ساوه خشک شد. 

سرزمین خشک سماوه، آب پیدا کرد. 

 آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد. 

نوری از سرزمین حجازبر آمد تا به مشرق رسید. 

کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند. 

 سحر ساحران باطل شد

به کوشش آقای علی شهر آبادی

نگارش در تاريخ شنبه 6 دی 1393برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

بانک جملات بدون نقطه

نوشتن جملات معنی دار که در آنها هیچ نقطه ای به کار نرفته باشد هنری است که نیاز به صرف زمان زیادی دارد . در این مورد من از شاگردانم در پیکی که به آنها  داده بودم خواستم تا چند جمله معنی دار بدون نقطه در آن بنویسند . در این میان تلاش قابل تقدیر یکی از دانش آموزان مرا بر آن داشت تا از میان انبوه جملات بدون نقطه چند جمله را خدمت شما عزیزان تقدیم کنم .

 

*سارا سس کاله و مهرام را ارام روی سالاد کاهو و کلم داد  .

*کرم روی کمر مار راه می رود .

*گل کلم کوکوی سارا را معطر کرد .

*مهر ماه امسال گرگ در ده ما آمد .

*سام در ساوه کلم می کارد .

*آرم هلال احمر هلال ماه دارد .

*طاووس همراه طوطی سوی سماور می رود .

*داوود کلاه اسکی را سر کرد .

*او سعی دارد آرام در مدرسه صدا در آورد.

*سوسک روی در راه می رود .

*امسال معلم در کلاس مرحله مرحله درس می دهد .

*کودک در امادگی سرگرمی دارد .

*اوهمه گل های لاله را کود داد .

*مهرداد در دادگاه دعوا کرد .

*کودک در روروک راه می رود .

*حامد عصای مرد معلول را آورد.

*محمد علی عطر گل محمدی رادر مکه عطا کرد .

*عسل درس اول و دوم و سوم را هم مرور کرد .

*سرور سود سکه را هم سهم مادر سارا کرد .

*اوصلح را در دادگاه اعلام کرد .

*او در مردادماه گرما را حس کرد .

*کلاه کودک عکس عروسک دارد .

*او عصر درس دو وسه را مرور کرد .

*کارگر عکس دارا و سارا را آورد .

*محمد در راه مدرسه احمد را هل داد .

*گاو صدای ماع ماع کرد .

*هر آدمی سعی دارد سالم گردد .

 

به کوشش دانش آموز خوب و کوشا آقای شایان دبستانی 

نگارش در تاريخ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

ضیافت صبحانه نام یکی از طرح هایی است که در کلاس چهارم دبستان 22 بهمن قمصر برگزار می شود در این طرح ...

خوب دیگر توضیح نمی دهم . توضیح بیشتر را شما عزیزان از گزارشهای دو تا از دانش آموزان کلاس در خواهید یافت . 

گزارش اول به قلم : خانم فاطمه جامعی 

بسم الله الرحمن الرحیم

صبح سه شنبه 93/9/11 بود . امروز کلاس ما با روز های دیگر متفاوت بود . بچه ها خوشحال منتظر معلم بودند . معلم با چهره ی خندان مثل همیشه وارد کلاس شد . دانش آموزان با وسایلی که آورده بودند ضیافت صبحانه را بر پا کردند . معلم ما گیاهانی را در ظرف کرد مثل : گاو زبان ,دارچین زنیان و.... . 

معلم ما تک تک خواص گیاهان را برای ما توضیح داد . بعد از توضیح گیاهان برای ما به اینترنت رفت و خواص دارچین را برای ما توضیح داد . زنگ تفریح یکی از دانش آموزان که سفره آورده بود در کلاس پهن کرد و دانش آموزان که هرکدام صبحانه خود را آورده بودند صبخانه های خود را داخل سفره گذاشتند و مشغول خوردن شدند . معلم برای دانش آموزان هرکدام یک لیوان چای دارچین اورد و بچه ها میل کردند . آن روز بسیار خوب و خاطره انگیز بود . من از معلم خود برای ضیافت صبحانه تشکر می کنم . 

گزارش دوم به قلم : آقای محمد حسین قناعت 

به نام خدا 

زنگ صبحگاه تمام شده بود . ما از صبحگاه به کلاس آمدیم وقتی وارد کلاس شدیم معلم ما گیاهان مفیدی را روی تخت کلاس گذاشته بود . وقتی همه وارد کلاس شدند معلم ما آقای پرزلف گفت همه ی کتابهای علوم روی میز امروز زنگ اول علوم داریم و بعد معلم ما آقای پرزلف شروع به درس دادن کرد یکی یکی گیاهان را معرفی کرد و خواصش را برای ما توضیح داد .سپس آقای پرزلف از اینترنت خواص دارچین را برای ما خواند . زنگ تفریح که خورد آقای پرزلف گفت بچه ها آرام و بی صدا از جاهایتان بلند شوید و سر سفره بنشینید . بچه های کلاس هم سر سفره نشستند و آرام و دلنشین صبحانه هایشان را می خوردند دقیقه ای بعد آقای پرزلف چای دارچین آورد و به آقای احمد رضا ناصری داد . احمد رضا هم بااحترام چای ها را تعارف دانش آموزان کرد . وقتی همه صبحانه هایشان را خوردند چند تا از بچه ها سفره ها را جمع کردند و بعد همه سرجایشان نشستند .  

نگارش در تاريخ یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

انشای یکی از دانش آموزان به مناسبت ایام فاطمیه

ای خدا ای رازدار بندگان شرمگینت  

       ای توانایی که برجان وجهان فرمانروایی

  ای خدا ای همنوای ناله ی پروردگانت 

   زین جهان تنها  تو با سوز دل  من آشنایی

به نام خالق عشق. من امروز می خواهم برای ایام مبارک فاطمیه وحضرت فاطمه دست نوشته ای بنویسم . امسال به امید خدا با نام حضرت فاطمه با دعای یا مقلب القلوب سال جدیدی را شروع کردیم و ان شااله بانام حضرت فاطمه سال دیگری را شروع کنیم امسال همه ی مردمان جهان برای حسن و حسین و زینب سه ساله عزاداری و گریه کردند برای بانویی گریه کردند که در سن جوانی به شهادت رسید برای بانویی گریه کردند که در 18 سالگی با باری که در شکم او بود به شهادت رسید برای بانویی گریه کردند که فرزندش را ندیده از دست داد و خودش هم به شهادت رسید برای محسنی گریه کردند که هنوز به دنیا نیامده بود دشمنان اسلام او را کشتند از آن روز به بعد دیگر حسن و حسین و زینب دیگر بی مادر شدند و فقط پدری داشتند که باید برایشان هم جای پدر و هم جای مادر را می گرفت . زینب (س) در همان سن کودکی وقتی می دید برادرانش حسن و حسین برای مادرشان گریه می کردند زینب بغضش را درگلویش نگه می داشت و صبر می کرد و به دلداری برادرانش می پرداخت تا آنها آرام می گرفتند . زینب این بغض را نگه داشت تا کم کم بزرگ شد و بانویی به صبر مشهور شد او داغ برادرش حسین و فرزندان او و داغ پدر و مادرش و داغ حسن را تحمل کرد تا به شهادت رسید و حال افتخار ما ایرانیان این است که الگوی ما در همه چیز حجاب، اخلاق ، رفتار و ... بانو فاطمه ی زهرا و دخترش حضرت زینب است فقط از خدا می خواهم عمری بلند به همه ی خانواده ها و خانواده خودم بدهد و آخرین آرزوی من این است که قبل از مرگم امام زمان را ببینم اما باز هم می گویم : اللهم عجل لولیک الفرج                                                                                   

                                                        مهدیه سیبی قمصری

 
نگارش در تاريخ شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

به بهانه درس ثروتهای ملی ایران و همچنین ایام فاطمیه دوتا از نوشته های شاگردانم را در اینجا می آورم .

قمصر 

صحبت از قمصر است یا زبهشت

سرزمین گلاب و عطر سرشت

هست سرسبز کوه و دشت و دمن

چون عروسان پر زگل دامن

تا که قمصر نظر کند سویم

بهر تحسین او چنین گویم

1-            شهر قمصر مدفن دو تن از بنی هاشم یعنی داوود بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب و فرزندش سلیمان بن داوود می باشد .

2-           مسجد جامع قمصر به خصوص چنار کهنسال مجاور آن  قرنهاست که چتر خود را گسترانیده .

3-          مسجد امام حسن مجتبی در محله ده واقع گردیده که مقداری از گچ بری محراب آن از قرن هفتم هجری دوره سلجوقی باقی مانده است .

4-          یک باب مدرسه علمیه به نام آقا ولی عصر (عج)به همت مرحوم آیت الله یثربی بنا شده که با ساختمان زیبا آغوش به سوی کبوتران حرم جعفری گشوده است .

5-           سد شیخ بهایی قهرود در دهانه رود خانه قهرود از سنگ و ساروج ساخته شده است .

6-           سد قمصر در محله فرفهان از سنگ و ساروج ساخته شده است .

7-          چشمه آب معدنی صالح در دامنه کوههای فرفهان قرار دارد .

8-          از مناظر زیبا و طبیعی محله بن رود می توان نام برد که تماشای آن خالی از لطف نیست .

9-            گلاب و عرقیات گیاهی قمصر عمده ترین نقش در اقتصاد و قدمتی کهن دارد .

10-        از محصولات خشکبار قمصر می توان به جوز قند بادام و آلوچه خشک نام برد . ضمن اینکه صابون محلی قمصر شهرت ملی دارد .

زینب سرکاری

 

درد دل با حضرت زهرا

یا حضرت زهرا (س) می خواهم با شما درد دل کنم .

ان شاءالله مهدی صاحب زمان ظهور کند و قبر شما را پیدا کند و ما به مدینه بیاییم و راحت بتوانیم قبر شما را زیارت کنیم و مهدی صاحب زمان بتواند به زودی انتقام خون پسر مظلومت امام حسین (ع) را بگیرد و یا فاطمه زهرا از شما می خواهم همه مریضها را شفا بدهی .

فاطمه جنوبی کاشانی 

نگارش در تاريخ دو شنبه 30 دی 1392برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

لبخند تنها هدیه ای است که خدا آن را فقط به انسان داده است بیاییم انسانیت خود را به دیگران نشان دهیم .

در این فرصت دو تا از سروده های یکی از دانش آموزان خوبم را تقدیم شما می کنم . شاعر : مهدیه سیبی

(لحظه های شادی و غم )

زندگی را باید باور کرد 

گرچه یک لحظه با غم 

گر چه یک لحظه با لبخند 

هردو شیرینند 

اما لحظه ها را با لبخند 

بیشتر دوست می دارم 

چون همه شادند 

نیست یک قطره از غم 

صدای خنده می آید 

هیچ کس دیگر ناراحت نیست 

اما وقتی غم است 

حتی یک لبخند هم نیست 

همه غم دارندو غصه

فقط و فقط به ناراحتیشان فکر می کنند

زندگی لبخند و گاهی هم غم است 

اما من چون زندگی را با لبخند  دوست دارم 

آرزو دارم برای مردم لبخند را 

لطفاًسروده بعدی را در ادامه مطلب مطالعه نمایید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

جبرائیل:بزرگ ترین فرشته درگاه خداوند که درزمان پیامبران مأمور رساندن وحی به پیامبران بود که به ایشان امین وحی هم می گویند.

عزرائیل:وقتی خداوند اراده فرمود که انسان را خلق نماید به خاک زمین نظر کرد به همین خاطر فرشتگانی را به زمین فرستاد تا برای خداوند خاک بیاورند اما زمین هربار التماس کرد که با من چنین کاری نکنید.موجودات قبلی که در زمین زندگی کردند فساد و خون ریزی زیادی انجام دادند که من دیگر طافت ندارم و آن فرشتگان به درگاه الهی باز می گشتند و حرف زمین را به خداوند گفتند تا این که عزرائیل که فرشته ی شجاعی بود این مسؤلیت را قبول کرد.به زمین آمد و با خاک به پیشگاه خداوند بازگشت.بعد ازاین که خداوند انسان را آفرید به عزرائیل فرمود:تو به خاطر شجاعتی که داری مأمور گرفتن جان آدم ها در زمان معین خواهی بود.

اسرافیل:فرشته ای است که وقتی زمان قیامت فرا می رسد این فرشته مأمور خبردادن به جهانیان است به این صورت که درساعت قیامت اسرافیل در صور خود می دمد.این بار همه حتی مردگان سراز خاک بیرون می آورند و همه به پیشگاه خداوند می شتابند.

رضوان:فرشته ای است که مسؤل بازکردن درهای بهشت است و به کلیددار بهشت می گویند.

فطروس:فرشته ای است که زمانی به پیشگاه خداوند خطایی انجام داد به همین خاطر بال هایش آتش گرفت و از درگاه خداوند به زمین رانده شد.سال های طولانی گریه کرد و پشیمان بود تا این که روزی جبرائیل را دید که با فرشتگان زیادی به زمین آمده بود.علت را از آن ها پرسید جبرائیل جواب داد امشب خداوند به حضرت محمّد(ص)نوه ی عزیزی عنایت فرموده است که خیلی گرامیست.فطروس شروع به گریه کردن کرد و از جبرائیل کمک خواست.جبرائیل موضوع را با پیامبر درمیان گذاشت و پیامبر امام حسین(ع)را واسطه قرار داد و از خداوند خواست به خاطر تولّد مبارک امام حسین فطروس را ببخشد.خداوند فتروس را بخشید.فتروس خیلی خوش حال شد و از آن روز سوگند خورد که هرکس در زمین و آسمان بر حسین سلام کند بدهد سلام او را به حسین(ع)خواهم رساند.

مالک:فرشته ای است که مسئول بازکردن درهای جهنم است.او به کلیدار جهنم معروف است.

 میکائیل:‌ در تمام‌ لحظاتِ عالم‌ دهر و زمان‌، تمام‌ عوالم‌ را از جانب‌ پروردگار روزی‌ میدهد. رزق‌، خواه‌ روحانی‌ و معنوی‌ و خواه‌ صوری‌ و ذهنی‌ و خواه‌ مادّی‌ و طبیعی‌ به‌ دست‌ اوست‌؛ البتّه‌ عمل‌ او از خدا جدا نیست‌، خداوند روزی‌ میدهد از دریچه‌ و آئینه‌ و شبکة‌ وجودی‌ این‌ ملک‌ مقرّب‌.

به کوشش سید علی موسوی

نگارش در تاريخ دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

 

به نام خدا

«امام جواد(ع)»امام نهم شیعیان جهان ما امام محمدتقی(ع)است.
نام مبارک:محمد(ع)،نام پدر:علی(ع)،نام مادر: ریحانه، لقب شریف:تقی،تاریخ تولّد:دهم ماه رجب یا15یا19 رمضان،محلّ تولّد:مدینه ی منوره،مدّت امامت:17سال مدت عمر:25سال،تاریخ شهادت:آخر ماه ذی القعده،محل وفات:بغداد،محل دفن:کاظمین پشت سر قبر جدّش موسی بن جعفر.

 امام رضا(ع)تنها فرزندش امام محمدتقی(ع)را به عنوان جانشین و رهبر امّت اسلامی بعد از خودش تعین کرد.

امام محمدتقی(ع)امام نهم شیعیان از همان خردسالی مسئول هدایت و رهبری شیعیان بود.وی از جوانترین فرزندان رسول اکرم(ص)بودند که مسئول هدایت امّت اسلامی شدند.

امام محمّدتقی(ع)از شخصیت والایی برخورداربود و از دوران کودکی آثار امامت و رهبری از گفتارش آشکار بود.

در این جا به دو رویداد اشاره می کنیم:

1-وقتی مأمون امام رضا(ع)را به خراسان دعوت کرد، امام قبل از حرکت به خراسان سفری به حج نمود وامام جواد(ع)را که در آن زمان شش سال داشت همراه خود برد.

امام جواد(ع)هنگام طواف،احساس کرد که پدرش خانه ی خدا را آن چنان وداع می کند که گویا بار دیگر به زیارت آنجا باز نخواهد گشت.

این جریان سبب شد در داخل حجر اسمائیل نشست،وقتی امام رضا(ع)از اعمال فارغ شد شخصی را به دنبال فرزند خود فرستاد تا او را به حضورش بیاورد.

2-مأمون درمیان خلفای عبّاسی به هوش و ذکاوت،تدبیر و کاردانی معروف بود و به خاطر یک سلسله مسائل می داد.وی به خوبی می دانست که فرزندان عبّاس(بنی عبّاس)در قلب های مردم جایگاهی ندارند و قلوب مسلمانان متوجّه خاندان پیامبر و فرزندان امام علی(ع) است.

 زینت علم فروتنی است.زینت بی نیازی شکر اوست.

امام محمّدتقی(ع)

گرد آوری : هانیه جعفری  

 

نگارش در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

اولین کسی که به فضا رفت که بود ؟

سرهنگ الکسی لئونوف روسی، نیل آرمسترانگ هم همراه الکسی لئونوف به کره ماه رفتند.

اولین پرواز انسان توسط هواپیمایی برادران رایت در سال 1903 انجام شد.

نخستین پرواز بشر به شکل امروزی با هواپیمای جیمی آمریکایی انجام شد که این هواپیما کابینی دو نفره داشت .

اولین حیواناتی که به فضا فرستاده شدند میمون و سگ بودند.

************************************************************* 
 

آیا می دانید گرم ترین مکان روی زمین چه نام دارد؟

بسیاری تصور می کنند که دره ی مرگ در کالیفرنیای آمریکاست. گرچه  در بعضی ر وز ها این تصور درست است. اما منطقه الغریز در لیبی با ثبت رکورد 57  درجه ی سیلسیوس در 13 دسامبر 1922 گرم ترین منطقه ای از زمین شناخته شده است . که تا به حال دمای آن اندازه گرفته شده است. بیشترین دمای دره ی مرگ در سال 1913، 56 درجه ی سیلسیوس ثبت شده است.
 

***************************************************************************

آیا می دانید سردترین مکان روی زمین چه نام دارد ؟

سردترین مکان روی زمین که تا به حال دمای آن ثبت شده است مکانی به نام وستوکی در قطب جنوب است دمای 89 درجه سیلسیوس در 21 جولای سال 1983 در این منطقه ثبت شده است.

*****************************************************************

آیا کوه ها هم رشد می کنند؟

بله ، اما رشد انها به گونه ای نیست که ما بتوانیم با چشم آن را مشاهده کنیم. سرعت رشد این کوه ها یک میلی متر در هر یک میلیون سال است یعنی رشدی شبیه ناخن های انسان در دو هفته .

 ***********************************************************

برای رفتن به مرکز کره زمین چه مقدار راه باید پیمود؟

فاصله سطح زمین تا مرکز آن 6378 کیلومتر است . بیشترین لایه های درونی زمین را مواد سیال تشکیل داده اند و پوسته سخت زمین ضخامتی تنها در حدود 66 کیلومتر دارد . اگر زمین را مانند یک سیب فرض کنیم پوسته زمین از پوسته این سیب هم نازکتر خواهد بود.

***********************************************************************
زمین چند سال دارد ؟

سیاره ما سنی در حدود 405 میلیارد سال دارد که اندکی از خورشید جوان تر است. تحقیقات نشان می دهد کره ی زمین بسیار زودتر از آن که تصور می شود به دنیا آمده است . سن جدید سیاره زمین 4467 میلیارد سال تخمین زده شده است که نسبت به سن قدیمی تر آن که حدود 4537 میلیارد سال برآ ورد شده بود بسیار جوان تر به نظر می آید.

 

گرد آوری : سید علی موسوی

 

 

نگارش در تاريخ شنبه 16 دی 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

·       یک وعده قلیان برابر70 نخ سیگار

 

یک بار قلیان کشیدن به طور متوسط، معادل دود کردن 70 نخ سیگار ضرر و زیان به فرد وارد می کند. بار قلیان کشیدن به اندازه 15 تا 52 سیگار،مونوکسید کربن و نیز به اندازه 72 تا 102 سیگار،قطرات وارد بدن می کند واینها یعنی خطر قلیان،چندین و چند برابر سیگار است.

 

·       پک های عمیق،نفس مرگ

 

برخی از قلیان کش ها،فکر می کنند چون دود تنباکو از آب رد می شود،مواد سمی آن گرفته می شود و زیانی ندارد. در حالی که کارشناسان می گویند بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می شود ضمن اینکه قلیان 2 خطر دیگر هم دارد.اول اینکه به خاطر دم های عمیقی که فرد برای جذب دود می زند،حبابچه های ریه بیشتر از سایر دخانیات آسیب می بیند و تخریب می شود .دوم اینکه اتفاقا به دلیل مرطوب بودن راه های هوایی و رشد میکروب ها و قارچ ها در این مسیر باشد .برخی دیکر فکرمی کنند دود قلیان از راه دهان خارج می شود و به ریه نمی رسد،اما چون دود ازطریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن می شود و آثار سوء خود را می گذارد، حتی در هوایی که دود قلیان آزاد میشودو افرادی که قلیان نمی کشند در معرض دود قرار گرفته و در طولانی مدت دچار عوارض آن خواهند شد.»

اما نکته در این جاست که هر نخ سیگار معمولا ظرف مدت 10 دقیقه دود می شود،اما در هر بار استفاده از قلیان،فرد 40 تا 60 دقیقه خود را در معرض دود آن قرار می دهد ،دودی که می تواند کاملا اعتیاد آور باشد.

به کوشش سجاد جامعی

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

           به نام خدا

"در مورد کبوتر های حرم"

ای کبوتر که نشستی روی گنبد طلا

هر کجا پر می کشی تو حرم امام رضا

من کبوتر بقیعم با تو خیلی فرق دارم

جای گنبد سرمو به روی خاک ها می ذارم

خونه ی قشنگ تو کجا و این خونه کجا

گنبد طلا کجا قبرهای ویرونه کجا

اون جا هرکی که میره طائر افلاکی میشه

تو بقیع بال و پره کبوترا خاکی میشه

اون جا خادما با زائر آقا مهربونند

این جا زائرا رو از کنار قبرا می رونند

تو که هرشب می سوزه صدتا چراغ دور و ورت

به امام رضا بگو غریب تویی یا مادرت؟

غریب اونه تو بقیع شمع و چراغی نداره

نه ضریح و نه حرم حتی رواقی نداره

این شعر درد و دل کبوتری از بقیع است برای کبوتر امام رضا(ع).

من نمی دانم چرا در اطراف حرم های امامان ما کبوتر است اما فکر می کنم به این سخنان امام صادق ربط داشته باشد.

ایشان می فرمایند:«در خانه های خود کبوتر نگه دارید چرا که دوست داشتنی است وبا حضرت نوح درکشتی بوده است و مانوس ترین پرنده در خانه است.»

در جای دیگری می فرماید:«نگه داری کبوتر مستحب است.کبوتران گویا قاتلین امام حسین(ع)را لعنت می کنند.»

         

به کوشش سجاد خاندایی

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

 

                 علم اپتیک

یکی از شاخه های فیزیک«اپتیک»یا همان نورشناسی است که به بررسی شکست نور و بازتاب نور و تابش نور و... همان علم اپتیک است. مثلا این که رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟یک جسم را چرا در روز رنگی می بینیم ولی در شب نه؟آینه  چه طور می تواند ما را در خودش نشان دهد؟عدسی ها چه هستند و چه گونه کار می کنند؟چرا صبح قبل از این که خورشید طلوع می کند و شب بعد از این که آفتاب غروب می کند آسمان را قرمز می بینیم؟بعضی ها دنبال جواب این سوالات هستند ولی بعضی ها  به راحتی این پدیده را فقط مشاهده می کنند بدون اینکه برایشان اهمیت داشته باشد.برای اینکه بیشترباعلم اپتیک یا نورشناسی آشنا شویم مثال هایی می زنم :

آیا تابه حال دقت کرده اید وقتی که قاشق یا یک مداد را در یک لیوان آب می گذاریم آن را شکسته می بینیم ؟به این پدیده شکست نور می گویند.

آیا می دانستید نور خورشید از ترکیب 7رنگ درست شده است؟که زمانی که باقطره های باران برخورد می کند ما  را به صورت 7رنگین کمان می بینیم؟

آیا می دانستید که نور درهر ثانیه سی صد هزارکیلومتر را طی می کند؟و سرعت آن ازصدا خیلی بیشتر است؟

دلیل اینکه ما نور رعد وبرق را زودتر از صدای آن می بینیم همین است.

این ها نمونه هایی از علم اپتیک است که امیدوارم در سالهای آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه یاد بگیریم.

نویسنده:سجاد خاندایی قمصری

دبستان22بهمن قمصر

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

                                      «مهندسی هوا فضا»

طراحی،تولید،مدیریت،نگهداری و به کارگیری یا خدمات مربوط به وسایل پرنده مثل هواپیما،بالگرد،موشک،ماهواره و...را مهندسی هوافضا می گویند.

دراین جا به تعدادی از این محصولات اشاره می کنم:

1-هواپیما های بدون سرنشین:که برای تحقیقات یا حمله های نظامی از آن استفاده می شود.

2-قایق های پرنده:که هواپیما هایی هستند که می توانند روی آب هم حرکت کنند و شناور باشند.

3-میکروپرنده ها:بسیار کوچک،سبک و بدون سرنشین هستند.و کارشان این است که دوربین های هوایی و سیستم های جمع آوری اطلاعات را حمل می کند.

4-ماهواره ها:فضاپیما های تدون سرنشین هستند که دور مدار زمین می گردند.برای تحقیقات در مورد سیاره ی زمین و پیشبینی وضع هوا و یا کشف چیزهای دیگر در فضا.

5-شاتل های فضایی:مثل موشک از زمین بلند می شوند و ماهواره ها را در مدار زمین پرتاب می کنند و دوباره مثل هواپیما روی زمین می نشیند.

6-فضاپیما های رباطی:که به کاوشگر معروف هستند و می توانند از کنار سیاره ها عبور کنند و روی آن ها بنشینند.دوربین هایی روی آن ها نصب شده که اطلاعات را جمع آوری می کنند و به زمین می فرستند

7-موشک ها:فضاپیماها برای خارج شدن از جاذبه ی زمین به موشک هایی نیاز دارند تا آن ها را با سرعت وقدرت زیاد به هوا پرتاب کند که امروزه طراحی و تولید اکثر این ها در کشورمان به دست مهندسین هوافضای ایرانی انجام می شود.

به کوشش سجاد خاندایی

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

                                                                      «بایو»

«بایو»معجزه ی دیگری از«فناوری نانو»است.

دانشمندان با ترکیب کردن 13نوع ماده ی معدنی خاص و ذوب کردن آن با دمای بالا به وسیله ی تکنیک های مخصوص ماده ای به دست می آورند به نام«بایو»آن را در ظرف شیشه ای وکوچک و مخصوصی به نام«دیسک»قرار می دهند و ابزاری به دست می آورند که دانشمندان به آن«بایودیسک»می گویند.

بایو دیسک وسیله ای برای تولید انرژی طبیعی است.

مواد موجود در بایودیسک به ساختار مولوکولی مایعاب طراوت وتازگی می بخشد. باعث می شود هر مایعی آب دار تر و خوش مزه تر شود.برای مثال به چند نمونه از کاربردهای بایودیسک در زندگی انسان اشاره می کنم:

با قرار دادن بایودیسک در یخچال میوه ها وگوشت خوش طمع ترخوش بو تر و تاریخ مصرف آن بیشتر شده و دیر تر خراب می شوند.بدن ما هم با افزایش سن انرژی ملکولی اش را از دست می دهد که این باعث بیمار شدن و ناتوان شدن اندام های بدن می شود که می توان با خوردن و یا دوش گرفتن با آبی که با بایو ترکیب شده دوباره انرژی به دست آورد و بدن قوی و شاداب می شود.آبی که در بدن ماست باعث زنده ماندن ما می شود.اگر ماده ی بایو را از طریق خوردن آب و یا در دست گرفتن بایودیسک زیر نور آفتاب به آب بدن انرژی بیشتری بدهیم؛حتی می تواند سلول های سرطانی بدن را از بین ببرد ویا با قرار دادن بایودیسک زیر تشک خواب می توانیم خواب خوبی داشته باشیم وحتی صبح وقتی از خواب بیدار می شویم خیلی سرحال و شاداب هستیم.و خلاصه این که بایودیسک می تواند باعث آرامش روح و روان شود و درد را تسکین دهد و بدن را در برابر بیماری ها مقاوم کند وانرژی بیشتری در مواد غذایی به وجود بیاورد.

«به امید روزی که هر ایرانی در خانه ی خود یک بایو دیسک  داشته باشد.»

  

نویسنده: سجاد خاندایی قمصری

دبستان22بهمن قمصر

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

«علم نانو»

در ابتدا می خواهیم بدانیم نانو چیست؟

تمام مواد اطراف ما «جامد،مایع و گاز»از ذرات ریزی به نام ملکول تشکیل شده است که این ملکول ها هم از ذرات ریزتری به نام اتم درست شده است،که حالت طبیعی ماده است. مثل قطعات خودرو،کامپیوتر،پارچه و....

برای این که خواص مواد را تغییر دهیم و بتوانیم از آن ها استفاده های بیشتری ببریم باید تغییراتی در این مواد ایجاد کنیم که به دستکاری و تغییر دادن اتم های موجود در هر ماده ای   «علم نانو» می گویند.

دانشمندان با تغییر دادن اتم های مواد که همان فناوری نانو است توانسته اند کفش ها و لباس هایی تولید کنند که با تاثیر گذاشتن بر روی گردش خون بدن خستگی را از بین ببرند و یا مثلا در صنایع خودرو سازی ،قطعاتی بسازند که خودرویی سبک تر،

راحت تر،ایمن تر با کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.یا در ساختمان سازی از مصالحی از نانو داشته باشیم که عایق گرما،رطوبت و صدا باشد تا در همه چیز صرفه جویی شود.

باطری هایی که انرژی بیشتری را در خود ذخیره کنند و ابزار هایی که بتوانند با تشخیص دادن علایم زلزله آن را پیش بینی کنند .پس در این جا متوجه می شویم که علم نانو در زندگی انسان تحولات اساسی ایجاد می کند و فواید زیاد در صرفه جویی،تامین محصول بیشتر با هزینه ی کم تر و افزایش درآمد های ملی دارد.                    

نویسنده:سجاد خاندایی قمصری

دبستان 22بهمن قمصر

 

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط محسن پرزلف قمصری

 

 به نام خدا
لیزر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
هر نوری یک رنگی دارد و از یک نقطه ای به جایی می تابد و انرژی خود را پخش می کند.مثل نور خورشید که وقتی می تابد انرژی خود را به همه ی زمین پخش می کند.
لیزر هم یک نور است ولی با چشم دیده نمی شود و فرق آن با نور های معمولی در آن است که این نور به وسیله ی دستگاه های مخصوص فعال می شود و انرژی آن
چندین هزار برابر نور طبیعی است و یک نقطه ی مشخصی را هدف قرار می دهد و با شدت و قدرت زیادی به آن نقطه می تابد ولی نور های معمولی این طور نیستند و وقطی به جایی می تابند قسمت زیادی از انرژی نور آن ها از بین می رود و کم می شود ولی نور لیزر حتی اگر از راه دورهم به چیزی بتابد باز قدرت و انرژی زیادی به هدف وارد می کند.
مثلا پزشکان در جراحی های خود برای این که از چاقو استفاده نکنند و ضرر زیادی به بدن بیمار وارد نکنند از دستگاه لیزر استفاده می کنند.
وقتی نور لیزر به بدن بیمار برخورد می کند،سلول های آن نقطه ای را که پزشک می خواهد شدیدا گرم می کند تا سلول های اضافی و زیان آور خراب می شوند و از بین
می روند ولی به قسمت های دیگر آیسیبی نمی رساند.
پزشکان حتی می توانند با لیزر قسمتی از اندام را برش بزنند و یا خال های پوستی را بسوزانند و یا برای زیبایی چین چروک های صورت را از بین ببرند.
لیزر در پزشکی می تواند جای چاقوی جراحی را بگیرد و یا در جوشکاری ها برای بریدن قطعه های سخت از آن استفاده می شود و یا مثلا وقتی از کنترل تلویزیون استفاده می کنیم،نور لیزر است که باعث روشن و خاموش شدن تلویزیون می شود.
لیزر یکی از برجسته ترین اختراعات قرن بیستم است که موارد استفاده های زیادی در علم پزشکی،کامپیوتر،صنعتی و... دارد که در این جا از توضیح آن ها قاصریم.
به کوشش سجاد خاندایی دانش آموز کلاس چهارم

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد